در این متن راهنمای گام به گام برای خرید املاک ارائه شده است.

خرید املاک، خصوصا برای بار اول، می تواند دلهره آور باشد. با تصمیماتی که در طول این مسیر می گیرید می توانید پول زیادی صرفه جویی کنید و یا برعکس از دست بدهید. در این مقاله ما راهنمای گام به گام خرید املاک را به شما ارائه می کنیم. امیدواریم با مطالعه این قدم ها در خرید املاک موفق باشید.

۱-اول تصمیم بگیرید که آیا اصلاً خرید املاک برای شما کار درستی هست یا خیر؟

اگر چه ۸۶ درصد مردم مایلند خانه داشته باشند، اما این تصمیم برای همه و همیشه درست نیست. برخی هم با خرید املاک به دردسرهای بزرگی دچار می شوند. ببینید آیا خرید املاک برای شما مناسب هست یا خیر؟

نکاتی وجود دارد که قبل از اقدام به خرید املاک باید در مورد آن ها فکر کنید. شاید همه این نکات هم به کارتان نیاید. ببینید آیا با شرایط خودتان، می توانید خانه ای برای خود بخرید؟

۲- اگر میخواهید ملک قبلی خود را بفروشید، تصمیم بگیرید.

اگر از قبل خانه دارید، تصمیم بگیرید که ابتدا می خواهید ملک خود را بفروشید و بعد از آن ملک جدید بخرید یا خیر. اگر بازار رو به گران تر شدن باشد این تصمیم می تواند خطرناک باشد. اگر بتوانید خانه مناسب و رویایی خود را زودتر پیدا کنید و اسیر بازار خانه نشوید این مساله مشکلی در خرید املاک ایجاد نمی کند.

از خود بپرسید آیا قبل از این که ملک مناسبی پیدا کنم ملک فعلی خود را باید بفروشم؟

۳- درباره بودجه خود تصمیم بگیرید.

چقدر می خواهید خرج کنید؟ این مقدار ممکن است به میزان سپرده شما وابسته باشد. ببینید که چقدر می توانید برای خرید املاک هزینه کنید؟

انواع هزینه های پنهانی که در خرید املاک وجود دارد و به حساب نمی آورید را در نظر داشته باشید. این خرج ها می تواند هزینه های شما را تا ۱۵ درصد افزایش دهد. اگر بخواهید تعمیرات هم در ساختمان انجام بدهید و یا وسایل جدید بخرید، این مبلغ بیشتر خواهد شد. هزینه های پنهان مربوط به بنگاه و سند زدن و مالکیت را هم در نظر بگیرید.

۴- مالیات را در نظر بگیرید.

ابتدا، در نظر بگیرید که چه مقدار از سپرده خود را می توانید برای وام مسکن هزینه کنید. درباره صرفه جویی در هزینه ها فکر کنید و اینکه چقدر می توانید از فروش خانه فعلی خود به دست بیاورید و میزان سپرده خود را محاسبه کنید. اگر سپرده بلند مدتی نیز دارید و می خواهید آن را در خرید املاک خرج کنید، آن را از حساب بیرون بکشید و نقد کنید.

تصمیم بگیرید که چه نوع وام مسکنی را می خواهید بگیرید. ببینید با شرایط خود چه نوع وامی می خواهید استفاده کنید؟

چون نمی توانید قبل از خرید املاک وام خانه دریافت کنید، بهتر است یک وام دیگر بگیرید تا از نظر مالی قدرت کافی را داشته باشید. ببینید که چگونه باید وام مسکن دریافت کنید؟

اگر اطلاعات کافی در مورد انواع وام مسکن هایی که امکان گرفتن آن ها وجود دارد و می توانید از آن ها استفاده کنید ندارید، اگر اطلاعات کافی درباره شرایط اخذ این وام ها را نمی دانید، بهتر است با متخصصین ما در زمینه خرید املاک در سایت amlakee.com مشورت کنید و راهنمایی لازم را در این زمینه دریافت نمایید.

چگونگی خرید املاکچگونگی خرید املاک

۵- تصمیم بگیرید که کجا می خواهید زندگی کنید

اگر خانه جدیدی که انتخاب می کنید در محله قبلی خودتان قرار دارد، تصمیم گیری ساده تری در پیش خواهید داشت. اما اگر می خواهید به قسمت دیگری از شهر منتقل شوید و یا به شهر دیگری مهاجرت کنید و در آنجا خرید املاک انجام دهید، در این صورت تصمیم گیری برایتان سخت تر خواهد بود و باید دقت بیشتری به خرج بدهید و همچنین زمان بیشتری در نظر بگیرید.

این یک تصمیم بسیار مهم است. سعی کنید دچار اشتباه نشوید. آیا از محله ای که در آن زندگی می کنید ناراضی هستید؟ آیا می خواهید با هزینه های جابجایی رو به رو شوید؟ شما باید قبل از خرید املاک ، تحقیقاتتان را به درستی انجام دهید.

ببینید چگونه می توانید یک محله جدید برای زندگی انتخاب کنید؟

۶- یک ویژگی خاص را انتخاب کنید

وقتی محله و منطقه ای که می خواهید در آن خرید املاک داشته باشید را پیدا کردید، باید ویژگی هایی را که در آن منطقه بارز هستند مورد بررسی قرار بدهید تا بتوانید بازار محل و منطقه را شناسایی کنید و از قیمت ها مطلع شوید.

بعد از این مرحله به بنگاه ها و آژانس های املاک نیاز پیدا می کنید. ببینید چگونه می توانید از خدمات مشاوران املاک استفاده کنید؟

باید بتوانید ویژگی ها را به طور کامل بررسی کنید و درباره محل و ساختمان ها و کوچه ها اطلاعات کافی کسب کنید و دقت کنید که چیزی از قلم نیفتد. از پرسش هایی که نیاز هست تا در هنگام خرید املاک از مشاورین املاک بپرسید اطلاع حاصل کنید. همچنین مهم است که بدانید آیا منزل مورد نظر در اجاره است یا نه.

۷- یک پیشنهاد داشته باشید و با آن پیش بروید.

اطمینان حاصل کنید که به عنوان یک خریدار جایگاه محکم و قوی ای دارید. می توانید در اینباره مطالعه کنید و اطلاعات کسب کنید.

تصمیم بگیرید که چه مقدار می خواهید هزینه پرداخت کنید. وسایل و لوازم را نیز در نظر داشته باشید. حواستان باشد که مبلغ زیاد از حد پرداخت نکنید و به اصطلاح به شما گران نفروشند. چگونه می توانید مطمئن شوید که به شما گران نمی فروشند؟

پیشنهادتان را به مشاوران املاک ارائه کنید و قرارداد ببندید. درباره پیشنهاد و قرارداد بستن اطلاعات کسب کنید.

ممکن است از شما خواسته شود که مقدار کمی پیش پرداخت ارائه کنید تا به آن ها اطمینان بدهید که در تصمیم خود جدی هستید. اگر فروش لغو بشود این مبلغ را به شما باز خواهند گرداند.

امیدواریم که پیشنهاد شما توسط فروشنده پذیرفته شود. و بتوانید در خرید املاک موفق عمل کنید.

نکات خرید املاکنکات خرید املاک

۸-وام مسکن بگیرید.

شما باید حدالامکان قبل از اینک پیشنهادی را در نظر بگیرید مبلغ مورد نیاز خود را فراهم کرده باشید. به مرحله شماره ۴ مراجعه کنید. در صورت لزوم، وقت آن است که به بانک ها و شرکت هایی که وام مسکن می دهند مراجعه کرده و ملزومات وام گرفتن را فراهم کنید.

اگر هنوز پول خود را مهیا نکرده اید باید قبل از اینکه صاحب ملکی که انتخاب کرده اید آن را به کس دیگری بفروشد، دست به کار شوید. مرحله ۴ را باز هم ببینید.

به یاد داشته باشید که شما نیز باید مبلغی را در ازای وجه تمبر برای مالکیت و سند زدن پرداخت کنید که حدود ۷ درصد به هزینه هایتان اضافه می کند. قبل از اینکه قراردادها را تکمیل کنید مطمئن شوید که چه مقدار بر عهده شماست و چه زمانی باید پرداخت کنید.

اگر با وام مسکن خرید املاک کردید، استفاده مناسبی جهت سرمایه خود و محافظت از زندگی خود انتخاب کرده اید.

۹- یک وکیل یا متولی استخدام کنید.

وقتی در مورد خرید املاک توافق کردید، باید یک وکیل یا متولی برای رسیدگی به امور قانونی درباره سند زدن و انتقال مالکیت استخدام کنید و به کار بگیرید. می توانید با مقایسه قیمت ها بهترین وکلا را جهت این کار انتخاب کنید. ممکن است بانک ها و شرکت هایی که به شما وام مسکن داده اند، یک وکیل از پنل خودشان برایتان در نظر بگیرند و شما در این امر مجبور باشید و آن ها برایتان تصمیم گرفته باشند. سعی کنید با وکلای متقلب مواجه نشوید و از شرکت های معتبر در این مورد استفاده کنید. ببینید آیا می توانید یک وکیل یا متولی خوب پیدا کنید؟

وکلا با سازمان های محلی و منطقه ای و آژانس ها در ارتباط هستند و وظایف خود را در این مورد انجام می دهند تا اطمینان حاصل شود که از نظر محیط زیست و محله مشکلی در کار خرید و فروش نباشد.

اگر حس می کنید که می توانید این امور را خودتان انجام دهید و اعتماد به نفس در این زمینه دارید، می توانید در هزینه خود صرفه جویی کنید. ببینید آیا باید خودتان کار نقل و انتقالات و سند زدن را بر عهده بگیرید؟

۱۰- تصمیم بگیرید که نیاز به نقشه برداری دارید یا خیر

وام دهنده شما به ارزیابی توسط یک نقشه بردار نیاز دارد، تا بررسی کند که ویژگی های ملک به اندازه کافی مناسب هست تا شرایط وام را داشته باشد یا خیر. برانداز سطحی و ساده برای ارزیابی مساحی و نقشه برداری کفایت نمی کند.

بهتر است که ارزیابی سطحی خود را ارتقا بدهید و یک نقشه برداری و مساحی کامل انجام دهید. این ارزیابی امکان اینکه بتوانید به طور کامل با ویژگی های ملک آشنا شوید و از احتمال بروز مشکل در مورد خرید خود جلوگیری کنید. انجام یک مساحی و نقشه برداری کامل اطلاعات ارزشمندی به شما می دهد.

نکاتی برای خرید املاکنکاتی برای خرید املاک

۱۱- یک سپرده فراهم کنید.

قبل از اینکه قرارداد را تکمیل کنید (به مورد شماره ۱۳ مراجعه کنید)، باید حدود ۱۰ درصد از مبلغ کل معامله را به وکیل یا حسابرس خود بسپارید.

شما باید یا به اندازه ۱۰ درصد هزینه منزل را سپرده داشته باشید و یا این که از فروش خانه فعلی خود آن را به دست آورید تا بتوانید برای قرارداد بستن خرج کنید.

۱۲- بستن قرارداد

وقتی با فروشنده قرارداد می بندید از لحاظ قانونی مسئول هستید که تعهدات خود را انجام دهید و فروشنده یا فروشندگان نیز مسئول هستند تا از نظر قانونی ملک فروخته شده را به شما تحویل دهند. اگر بعد از مبادله قرارداد بدون هیچ دلیل منطقی بخواهید قراردادتان را لغو کنید، ممکن است سپرده ۱۰ درصد شما از دست برود. ببینید چگونه می توانید یک قرارداد ببندید؟

شما تنها بعد از اینکه گزارش مساحی و نقشه برداری برسد می توانید قرارداد ببندید، و باید اقدامات لازم را قبل از بستن قرارداد انجام دهید. برای تعیین تاریخ تکمیل قرارداد باید یک مهلت چهار هفته ای با فروشنده توافق کنید. قراردادها را می توانید فقط بعد از بررسی وکیل و یا حسابرس ها زا نظر وام مسکنی که دریافت کرده اید و با توجه به سپرده ۱۰ درصدی که پرداخت کرده اید، ببندید.

باید اطمینان حاصل کنید که بیمه ساختمان تا تاریخ مبادله قرارداد ادامه داشته باشد و پس از آن مسئول بیمه ساختمان خودتان هستید. در واقع بیمه ساختمان با وام مسکن پرداخت می شود. می توانید در مورد بیمه تحقیقات لازم را انجام دهید.

۱۳- تمهیدات نهایی و مذاکرات

شما باید در مورد مسایل جزیی و نهایی قبل از خرید املاک مذاکره کنید. مثلا در مورد خرید یخچال و لوازم دیگر که هنوز مورد توافق قرار نگرفته اند.

در مورد آب، برق، گاز و تلفن باید با فروشنده به توافق برسید. اغلب ساده ترین کار این است که نام خود را به جای نام مالک قبلی در سازمان و شرکت های مربوطه، ثبت کنید. عوض کردن. چک کنید تا بهترین زمان برای مراجعه به شرکت و سازمان ها را به دست آورید.

وکلا به سازمان های مربوطه اطلاع خواهند داد که در حال انتقال مالکیت اموال شما هستند. وکیل شما باید با شرکت وام دهنده تماس بگیرد تا مطمئن شود که پول لازم برای خرید مهیا شده است. شما باید اطمینان داشته باشید که سپرده شما نیز مهیا شده است. معمولا شما این سپرده ۱۰ درصدی را از قبل به وکیل یا حسابرس خود پرداخت کرده اید.

۱۴- فروش را تکمیل کنید.

تکمیل خرید زمانی است که شما هزینه املاک را برای خرید املاک پرداخت کنید و مالکیت آن به شما برسد. در روز تکمیل قرارداد پول منتقل می شود و اموال بین طرفین معامله جابجا می شود.

۱۵- از خانه جدید خود استفاده کنید.

فروشنده باید بعد از تکمیل معامله خانه را ترک کند و بعد از آن می توانید کلید را به طور معمول از مشاور املاک دریافت کنید.

شما اکنون می توانید به خانه جدید خود منتقل شوید و یا اگر قبل از نقل مکان به منزل جدید می خواهید در آن کار کنید، کارگران می توانند کار خود را شروع کنند.

مراحل خرید املاکمراحل خرید املاک

۱۶- مبلغ تمبر خود را برای سند پرداخت کنید و با وکیل خود تسویه کنید

پس از اتمام معامله، وکیل یا حسابرس شما یک شماره حساب به شما می دهد. او تمام هزینه های شما را اعم از قیمت خرید املاک و تمبر سند زدن و معاملات از طرف شما پرداخت می کند. از مبلغ تمبر و زمان پرداخت آن اطلاع حاصل کنید.

وکیل یا حسابرس شما به طور معمول هزینه سند زدن را پرداخت می کند. اطمینان حاصل کنید که تغییر مالکیت شما در شهرداری ثبت شده باشد.

ممکن است اگر نقشه بردار هزینه را بیشتر از حدی که شما در نظر گرفته اید برآورد کرده باشد، نیاز باشد تا هزینه اندکی نیز پرداخت کنید.

در نهایت تمام تلاش ما این است که شما خرید املاک را به خوبی انجام دهید و از خرید ملک جدید خود راضی باشید. همچنین میتوانید با مشاورین متخصص ما در  amlakee.com ، قدم به قدم به یک خرید مطمئن نزدیک بشوید.