اگر قصد خرید خانه را دارید، به جای درستی آمده‌اید!

وقتی به فکر خرید اولین خانه خود می‌افتید، به راحتی می‌توانید احساساتی شوید. سپس خیلی سریع در اینترنت خانه‌هایی که برای فروش گذاشته شده‌اند را می‌بینید، زمان مشخص می‌کنید که خانه‌ها را ببینید، و به دنبال روش‌های خلاقانه مالی می‌گردید که با پول پیش اندک خانه بخرید.

خیلی راحت می‌توانید خانه‌ای بخرید که از پس مخارجش بر نمی ایید و در بلند مدت همین باعث می‌شود که نتوانید پول خود را ذخیره کنید. اما با دانستن قدم‌های خرید خانه، می توانید برای خرید خانه بهتر تصمیم بگیرید.

چطور در هفت قدم خانه بخریم

خرید خانه زمان زیادی می‌ برد و هیچ خانه‌ای آنقدر زیبا نیست که قبل از آماده شدن اقدام به خرید آن بکنید. می‌ دانید چه چیزی مهمتر از خانه‌ای است که می خرید؟ اینکه چطور آن خانه را می ‌خرید.

نحوه خرید خانهنحوه خرید خانه

هفت قدم برای خریدن خانه

  1. پول پیش را آماده کنید؛
  2. مدارک مورد نیاز را فراهم کنید؛
  3. یک مشاور املاک پیدا کنید؛
  4. به دنبال خانه بگردید؛
  5. پیشنهاد بگذارید؛
  6. از صحت شرایط خانه مطمئن شوید؛
  7. قرداد خانه را ببندید.

تصمیم برای خریدن خانه می‌ تواند تفاوت بین موهبتی باشد که سال ها برای خانواده شما می ماند یا یک فشار مالی که باعث می شود نتوانید نفس بکشید.

خرید خانه نباید استرس ‌زا و تجربه‌ای بد باشد. درواقع می تواند تجربه‌ای لذت بخش باشد، مخصوصاً اگر تصمیم های هوشمندانه می گیرید که بر روی دراز مدت تمرکز می کند. این نکات به شما کمک می کنند:

  • انتظارات واقع‌گرایانه‌ای برای خرید خانه داشته باشید؛
  • در نظر بگیرید که از پس چه مخارجی بر می آیید و چقدر قدرت پرداخت پول پیش را دارید؛
  • باید بدانید چطور یک مشاور املاک پیدا کنید؛
  • یاد بگیرید که چطور با اعتماد به نفس خانه بخرید؛
  • در اولین بازدید از خانه آن چیزی که دنبالش هستید را مشخص کنید؛
  • در زمان بستن قرارداد انتظارات خود را بنویسید.

چه زمانی باید برای خرید خانه اقدام کنید

اول از هر چیز، از کجا بدانیم که وقت خرید خانه است؟ حتی قبل از اینکه بخواهید قدم‌ های خرید خانه را شروع کنید، مواردی هست که باید انجام دهید:

وضعیت مالی را بسنجید: برای خرید خانه باید درآمد ثابت و پول خوبی برای پول پیش خانه داشته باشید (درمورد این بیشتر حرف میزنیم.) اگر قبل از اینکه آماده باشید اقدام بهخرید خانه بکنید، فاجعه مالی برایتان اتفاق می‌افتد.

بازار خرید و فروش را در نظر بگیرید: اگر می خواهید تصمیم هوشمندانه‌ای در خرید خانه بگیرید، باید خانه‌ای بخرید که قیمتش افزایش پیدا می کند. با مشاور املاک خود درمورد ارزش خانه ها در منطقه خود و انتظار افزایش قیمت ها صحبت کنید.

به وضعیت زندگی خود فکر کنید: اگر می خواهید سال دیگر از اینجا اسباب کشی کنید، منطقی نیست که خانه بخرید. پروسه خرید و فروش خانه بسیار گران قیمت است، پس حواستان باشد که تا ۵-۷ سال آینده در همانجا زندگی کنید. برای همین پیشنهاد می کنیم پس از ازدواج حداقل یک سال برای خرید خانه صبر کنید.

اگر فکر می کنید زمان خوبی برای صاحب خانه شدن است، باید به این روش کار خود را شروع کنید!

قدم اول: برای پول پیش ذخیره داشته باشید

برای همه خیلی جالب‌تر است که سریع به سراغ خرید خانه بروید. درهرحال بازدید از خانه ها خیلی جالب‌تر از فکر کردن به مسائل مالی است! اما اگر وضعیت مالی خوبی ندارید در آینده به شدت پشیمان می شوید.

با داشتن ذهنیتی کوتاه مدت آینده خود را خراب نکنید. شما قرار است سال ها خاطره ای در خانه خود داشته باشید. هزاران غذا را در آشپزخانه خود می خورید و تابستان های گرم زیادی را در حیاط خانه می گذرانید. آیا می خواهید این لحظات با مشکلات مالی درگیر باشند؟

خرید خانه احتمالا بزرگ‌ترین خریدی است که در طول عمر خود انجام می دهید. آیا از آماده بودن خود مطمئن هستید؟ جواب دادن به این دو سال به شما کمک زیادی می کند!

نکاتی برای خرید خانهنکاتی برای خرید خانه

آیا از نظر مالی برای خرید خانه آماده هستید؟

قبل از اینکه پروسه خرید خانه را شروع کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تمام قرض های خود را پرداخت کنید و به مدت ۳ تا ۶ ماه برای موارد اضطراری پول جمع کنید. اینکه از نظر مالی برای خرید خانه آماده باشید بسیار مهم است، به این دلایل:

وقتی دیگر صاحب خانه‌ای ندارید، تمام مخارج تعمیرات به عهده شما است. پس اگر بعد از سه ماه آبگرمکن خانه شما خراب شد، چکار می خواهید بکنید؟

اگر از قبل برای چنین مواردی پولی ذخیره نکرده‌اید، شاید مجبور شوید برای چند ماه بعد فقط غذای بخور و نمیر بخورید تا هزینه تعمیرات را ذخیره کنید. اما اگر قرضی برای پرداخت کردن ندارید، زندگی شما درگیر تعمیرات غیرمنتظره نخواهد شد.

چقدر پول باید داشته باشید؟

  • پول پیش. ما پیشنهاد می کنیم که ۱۰% را برای این کار بگذارید، اما اگر ۲۰% گذاشتید می‌توانید از هزینه های مربوط به مالیات و غیره نیز خیالتان راحت باشد.
  • هزینه بستن قرارداد و پیش پرداخت ها. خیلی از افراد حرفه‌ای به شما پیشنهاد می کنند که قبل از خرید خانه حدوداً ۳% از هزینه کل خرید خانه را برای بستن قرارداد و پیش پرداخت ها بگذارید. اما با توجه به کارمزد ها و مالیات های منطقه شما، این درصد ها ممکن است متفاوت باشند. هزینه کارمزد را مشاور املاک و فردی که خانه را به شما می فروشد در جابه‌جایی خانه دریافت می کند. و پیش پرداخت ها شامل مالیات و بیمه خانه می شوند.
  • جابه‌جایی و دیگر مخارج. جابه‌جایی هزینه‌ هایی متفاوت دارد. همه چیز به مسافت و میزان چیزهای که می خواهید جا به جا کنید بستگی دارد. می توانید قبل از هر چیز با شرکت های جا به جایی در منطقه خود صحبت کنید و از آنها قیمت بگیرید. اگر می خواهید تغییراتی در خانه بدهید، مثل رنگ کردن، نصب پرده، یا خریدن وسایل جدید، همه اینها نیازمند بودجه هستند!

جمع کردن پول برای خرید خانه قدم بزرگی است، اما شما از پس آن بر می‌آیید!

قدم دوم: وام خانه را تامین کنید

بهترین راه برای خرید خانه با پول نقد است. شاید عجیب به نظر برسد، اما افراد زیادی مثل شما هر روزه این کار را انجام می دهند! اگر این کار برای شما مقدور نیست، باید وام خانه بگیرید.

از کجا بفهمیم که جزئیات وام برای شما خوب است؟

سرمایه گذاری بد باعث می شود بزرگ‌ترین خریدی که انجام می دهید به مسئولیت تبدیل شود. به همین دلیل گرفتن یک وام بسیار مهم است! مشخص کردن مرز ها باعث می شود که کار شما برای پیدا کردن خانه آسان‌تر شود. این ها مواردی هستند که ما پیشنهاد می کنیم:

  • وام مناسب با بهره مشخص: با این کار میزان بهره وام تا پایان آن مشخص است، و دیگر نیازی نیست که نگران نرخ بهره وام باشید. دیگر موارد ایده بسیار بدی هستند.
  • دوره ۱۵ ساله. در دوره ۱۵ ساله باید پول زیادی برای رهن پرداخت کنید، اما اگر به دراز مدت آن فکر کنید تقریباً پول رهن خود را نصف کرده‌اید.
  • پرداخت ماهانه کمتر از ۲۵%: با این کار فضای زیادی برای بودجه شما باز می شود و می توانید برای بازنشستگی یا پول دانشگاه فرزندان خود پول ذخیره کنید.

وقتی که فهمیدید چقدر می توانید پول خرج کنید، به همان قیمت بچسپید. اگر می خواهید با همسر خود خانه‌ای بخرید، حتما درمورد قیمت ها با یکدیگر صحبت کنید.

قدم سوم: یک مشاور املاک مناسب پیدا کنید

با اینکه ممکن است جستجوهای خود را به صورت آنلاین شروع کنید، اما همه چیز اینجا تمام نمی شود: شما می توانید جستجوهای زیادی انجام دهید، اما وقتی پای یک فرد حرفه‌ای وسط باشد، می توانید خانه‌ای عالی برای خود پیدا کنید.

یک مشاور املاک می تواند پروسه خرید خانه را برای شما بهبود ببخشد. بعضی از آنها حتی می توانند قبل از اینکه خانه‌ای وارد بازار شود آن را به شما نشان بدهند و شما را از بقیه جلوتر ببرند و وقتی که موضوع پرداخت به میان می آید، مشاور املاک شما می تواند به جای شما مذاکره کند و شما مجبور نیستید حتی یک ریال هم بیشتر از چیزی که لازم است پرداخت کنید.

یک مشاور املاک چقدر پول می گیرد؟

یک مشاور املاک از طرف شما و برای بهبود کار شما کار می کند و بخش مهمی از کار تیمی شماست. اما مجانی کار نمی کند. پس چقدر باید پول او را بدهید؟

در یک مشاور املاک باید به دنبال چه چیزی باشید؟

شاید افراد زیادی از مشاور املاک را بشناسید. اما در ذهن خود داشته باشید که همه یک تجربه و دانش را ندارند. با یک فرد آماتور به خاطر اینکه دایی برادر زاده شما را ۱۰ سال پیش می شناختند کار نکنید.

اگر می خواهید با دوستان و خانواده زمان بگذارنید، یک قهوه بخورید. اما آنها را در بزرگ‌ترین خرید زندگی خود درگیر نکنید. شما به یک فرد حرفه‌ای نیاز دارید که بتواند برای شما خانه بخرد!

وقتی با یک مشاور املاک صحبت می کنید کم نگذارید. یک فرد عالی این موارد را باید داشته باشد:

  • تجربه فروش خانه برای افرادی مثل شما
  • تجربه خرید و فروش ملک در دو سال گذشته به صورت تمام وقت
  • قدرت ارتباط برقرار کردن عالی
  • رفتاری که فکر کنید شما تنها مشتری آنها هستید
  • لیستی طولانی از خانه های که هر سال فروخته‌اند
  • تجربه‌ های ویژه در منطقه شما

یک فرد حرفه‌ای از جواب دادن به سوال های شما فرار نمی کند. آنها تمام تلاش خود را می کنند تا بهترین مذاکره را برای قرارداد شما داشته باشند. به عنوان یک خریدار، کار کردن با یک مشاور املاک بی‌نظیر از بهترین مواردی است که می توانید به دست بیاورید!

قدم چهارم: به دنبال خانه بگردید

وقتی برای خرید خانه تأیید شدید، بخش جالب داستان شروع می شود: خانه مورد نظر خود را پیدا کنید!

مشق‌های خود را انجام دهید!

وقتی به این قدم رسیدید، وضعیت مالی شما باید کاملاً عالی باشد تا بتوانید چیزی که می خواهید را بخرید. اگر یک مشاور املاک خرید خانه در کنار خود دارید، ترکیب کامل برایخرید خانه را هم دارید!

قبل از اینکه وارد جستجو برای خرید خانه بشوید، از انتظاری که از خانه خود دارید یک لیست تهیه کنید. اگر قصد خرید خانه به همراه همسر خود را دارید، دو لیست تهیه کنید و آنها را مقایسه کنید. وقتی که امکانات خانه خود را مشخص کردید، آنها را با مشاور املاک خود در میان بگذارید و این موارد را برای جستجوی خود در ذهن داشته باشید.

مشاور املاک شما می تواند انتظارات واقعی شما را مشخص کند و جستجوی شما را بهتر کند.

از کجا بهفمیم که سرمایه گذاری خوبی انجام داده‌ایم؟

وقتی دارید دنبال خانه‌ای برای خریدن می گردید، تصورش سخت است که فکر کنید روزی قرار است آن را بفروشید. فقط یادتان باشد اگر فکر می کنید خانه شما برای همیشه برای شما خواهد ماند، باید قیمت فروش دوباره را هم در نظر داشته باشید. در اینجا چند نکته برای شما آورده‌ایم تا هوشمندانه سرمایه گذاری کنید:

  • با موقعیت و نقشه بد توافق نکنید. این دو مورد را نمی توانید در خانه‌ای که می خرید عوض کنید. هر چقدر هم خانه خود را تغییر بدهید، نقشه اصلی آن همانطور که اول بوده باقی خواهد ماند. خرید خانه در محله‌ای که چندان عالی نیست هم ایده بسیار بدی است. اگر از موقعیت یا نقشه خوشتان نمی آید، ممکن است مشتری های آینده شما هم خوششان نیاید.
  • سطحی نگاه نکنید. نگذارید یک حمام خراب شما را از یک خانه عالی دور کند. خیلی از خریدارها شاید نتوانند این جزئیات را ببینند. مواردی مثل دکور و رنگ را به راحتی می توان تغییر داد و همین می تواند برای شما یک معامله خوب باشد. یک حمام سبز می تواند سبز های درون جیب شما را بیشتر کند.
  • ارزان‌ترین خانه را در بهترین محله بخرید. این موضوع به خانه شما شانس پیشرفت در آینده را می‌دهد. در ذهن داشته باشید که خریدارهای که خانه‌ای ۲۰۰ میلیونی می خواهند، در محله‌ای که خانه‌های ۳۰۰ میلیونی دارد نمی گردند.
  • حواستان به قیمت های منطقه خود باشد. قیمت ها در حال افزایش هستند یا کاهش؟ کسب و کار در حال رشد است یا سقوط؟ با دیدن ارزش خانه ها در منطقه خود می توانید چیزهای زیادی را بدانید.
  • مدرسه های اطراف را بشناسید. حتی اگه فرزندی هم ندارید، منطقه های اطراف می توانند فاکتور مهمی برای خرید خانه باشند. تحقیقات نشان داده که قیمت خانه های که نزدیک مدرسه های خوب شهر هستند مقدار قابل توجهی بیشتر از خانه های است که در نزدیکی مدرسه های بد هستند.

بیشتر افراد برای پیدا کردن خانه مورد نظر خود حدوداً ۱۰ هفته زمان صرف می کنند. اگر نمی توانید خانه مورد نظر خود را پیدا کنید، زمان بیشتری صرف کنید!

راهنمای خرید خانهراهنمای خرید خانه

قدم پنجم: یک پیشنهاد بفرستید

وقتی خانه موردنظر خود را پیدا کردید، وقت جدی شدن فرا رسیده است! این یعنی ارسال یک پیشنهاد و امضای توافقنامه با فروشنده.

چه چیزی باید در پیشنهاد شما باشد؟

مشاور املاک شما برای رسیدن به یک پیشنهاد خوب کمک زیادی به شما می کند. اگر در جنگ مزایده قرار گرفتید، حواستان را جمع کنید و قیمت معقولی را انتخاب کنید.

چیزهای مانند خرید وام خانه و داشتن زمان عقد قرار داد مناسب می تواند پیشنهاد شما را قوی‌تر کند.

توافقنامه خرید شما باید به شکل زیر باشد:

  • اطلاعات خریدار و فروشنده
  • آدرس ملک
  • قیمت خرید، اطلاعات وام دهنده و میزان پول پیش پرداخت
  • مواردی که به همراه خانه می باشد (وسایل)
  • برسی های خانه، ارزیابی و هزینه رهن نهایی
  • تاریخ عقد قرارداد

گاهی قبول کردن بعضی از موارد سریع و بدون دردسر است، اما یکی از سخت‌ترین بخش های قرارداد هم هست.

اگر مذاکره های شما شدت گرفت، یادتان باشد که هر دو طرف یک چیز را می خواهند. فروشنده می خواهد خانه خود را بفروشد و خریدار می خواهد خانه را بخرد! گاهی جزئیاتی را باید در نظر بگیرید که در آینده بر روی شما تأثییر می گذارند. یک مشاور املاک به خوبی می داند که چه زمانی بی خیال بشود و چه زمانی پای قرارداد بماند.

قدم ششم: خانه را ارزیابی کنید

وقتی به این قدم رسیدید، رسماً تحت قرارداد خانه جدید خود هستید! این موضوع بسیار خوب است. در قرارداد بودن یعنی شما بیشتر مراحل زمان‌بر خرید خانه را انجام داده‌اید. همین موضوع بسیار عالی است!

اما حال که در قرارداد هستید، چه انتظاری باید داشته باشید؟ هدف اصلی شما رفع احتمالات درون قرارداد است.

این موارد چیزهای هستند که برای عقد قرارداد باید به آنها رسیدگی شود. با اینکار خیال شما راحت است که اگر چیزی در قرارداد مشکل داشت، می توانید از قرارداد عقب بکشید.

حتی اگر در بازار رقابتی هستید، نگذارید احساسات شما جلوی راه شما را بگیرد. هیچوقت از رفع احتمالات شانه خالی نکنید، چرا که این موارد ضمانت مهمی برای خانه شما هستند.

بررسی خانه

به عنوان خریدار شما حق دارید که یک بازرس حرفه‌ای داشته باشید و اگر قبل از خرید خانه آن را بررسی نکنید، اشتباه بسیار بزرگی کرده‌اید! این کار از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که شما را از مشکلات ساختاری در خانه با خبر می کند. اگر بازرس در خانه مشکل بزرگی پیدا کرد، می توانید از فروشنده بخواهید که آن را رفع کند، یا قیمت را کمتر کند یا قرارداد را کنسل کنید.

هر چیزی که مشاور املاک شما به شما پیشنهاد داد درمورد بررسی ها انجام بدهید و سن و وضعیت خانه را قبل از خریدن در نظر بگیرید.

مشاوره خرید خانهمشاوره خرید خانه

ارزیابی خانه

اگر برای خرید خانه وام می گیرید، باید قیمت حدودی خانه را در نظر بگیرید. ارزیابی باعث می شود که بیشتر از ارزش واقعی خانه بابتش پول ندهید. اگر قیمت ارزیابی از بودجه شما کمتر شد، مشاور املاکی که استخدام کردید می تواند به شما بگوید چکار کنید.

تأیید وام خانه

بهترین روش پرداخت برای خانه با پول نقد است! نه تنها با این کار می توانید پول بیشتری درست کنید، و مشکلات معاملات را از بین ببرید. اگر وام گرفتید، یک قدم بیشتر دارید و آن هم گرفتن «تأیید نهایی» است. وام دهنده شما جزئیات مالی شما را بررسی می کند و وام را نهایی می کند. هر کاری می کنید، قرض بیشتری نگیرید و کار خود را تا زمانی که در قرارداد هستید عوض نکنید. بعلاوه، هر تغییری در وضعیت مالی شما می تواند مشکلات زیادی در وام شما به وجود بیاورد.

قدم هفتم: قرارداد خانه را ببندید

تمام شد! تمام برنامه ریزی ها و جستجو برای خانه دیگر تمام شد. آخرین قدم خرید خانه رفتن به خانه خودتان است!

قبل از اینکه کلید خانه خود را بگیرید و وارد آن بشوید، یک قدم دیگر باقی مانده است: کاغذ بازی. قبل از اینکه قرارداد تمام شود شما یک کپی می گیرید تا همه چیز را بررسی کنید. در بیشتر مواقع شما باید هزینه های زیر را پرداخت کنید:

  • هزینه عقد قرارداد
  • مالیات ملک
  • بیمه مالک خانه

اگر چیزی را در قرارداد متوجه نمی شوید حتماً سوال بپرسید! این یکی از بزرگ‌ترین خرید های عمر شماست، باید دقیقاً از تمام جزئیات با خبر باشید.

وقتی قرارداد را امضا کردید، می توانید راحت باشید. حال دیگر رسماً یک مالک خانه هستید. شاید پروسه خرید خانه چندان آسان نبوده، اما داشتن خانه‌ای که آن را خانه خود بدانید در آخر ارزشش را دارد.

بیشتر درمورد خرید خانه بدانید

این اطلاعات خیلی زیاد بودند، اما هنوز هم اطلاعات زیادی هست! اگر می سردرگم شدید، نگران نباشید. لازم نیست همه این موارد را شما بدانید. اگر با یک مشاور املاک کار می کنید می توانید مطمئن باشید که کارتان به خوبی پیش می رود.

بزرگ‌ترین سرمایه گذاری خود را بدون مشاوره با یک فرد حرفه‌ای انجام ندهید. خرید خانه می تواند خیلی استرس‌زا باشد، اما اگر فردی حرفه‌ای در کنار شما باشد به راحتی می توانید سرمایه‌گذاری انجام دهید که با هزینه های شما همخوانی دارد.

همین حالا با کارشناسان گروه شار، بزرگترین مشاور املاک تهران، در مورد خرید خانه خود مشورت کنید.